Sveksamhet

Rannsakar minnena, sinnena. Hur kan jag göra dem postum rättvisa? Min mor, min bror, min far, i den ordningen. Jag gjorde dig på ett plan så besviken mamma. Jag kunde inte hålla i tillräckligt. Inte som du förmådde. Jag lät kärleken sina, ta slut. Jag bröt upp och började om. Och ändå stod du där bakom mig, hur orkade du? Jag svek dig Anders. När jag inte redde ut din fylla, dina rus, din virrighet, din ångest. Jag undvek dig pappa. I början av demensen. När du var pinsam, plump. Jag hoppas du upplevde upprättelse mot slutet. Jag kunde gjort oändligt mer för er tre. Dessa mina. Mina nu; ni måste be mig se er för vilka ni är, vad ni vill ha av mig. Jag önskar inte göra er fel, inte igen. /Eva

Kommentarer
Postat av: Lasse Strand

Känslan av att man kunde gjort mer kommer alltid att finnas. Känslan av vara otillräcklig. Och den känslan kommer alltid när någon lämnar oss. Då är det för sent. Då är det definitivt slut på möjligheterna att räcka till. Tomhetskänslan är förödande.

Jag har också brottats med den känslan en tid efter min mammas bortgång. Jag tror nästan alla gör det. Hur mycket de än har gjort. Min pappa, som var uppe hos min mamma varje dag under de sista åren och gav henne mat på kvällen, har också brottats, och gör fortfarande, med den känslan.

Jag kanske gör det enkelt för mig, men jag resonerar så här; Så länge jag känner i mitt hjärta att jag älskar min mamma, så länge jag vet att det inte fanns något ont mellan oss, så tror jag inte att jag har varit otillräcklig.

Jag kunde gjort mer, men jag kunde också gjort mindre. De hårda ord jag sa för mig själv, och de destruktiva tankar jag hade under min tonårstid när min mamma var psykiskt sjuk, de är för längesedan borta.

Mina minnen av henne är genomsyrade av kärlek, och mitt vuxna liv tillsammans med henne har också handlat om förståelse. Jag vill inte använda ordet förlåtelse, för man kan ju inte förlåta någon som varit sjuk. Vi nådde varandra mot slutet. Inte riktigt ända fram, men nästan. Visst kunde jag gjort mer. Men det gjorde jag inte, och det finns inget i det jag kan förändra nu. Och om jag sörjer den känslan är det bara jag som far illa.

Jag är glad för att jag älskade min mamma. Jag vet också att den kärleken var besvarad. Med det är jag nöjd.

Det finns inga föräldrar som inte älskar sina barn, och det finns inga barn som inte älskar sina föräldrar. Även om du upplever att du svek dem, så tror jag säkert att de i sitt hjärta upplevde din kärlek. Var nöjd med det. Men det är svårt. Lätt att säga. Tomheten är förödande. Men också en känsla som man kanske måste gå igenom.

2011-11-01 @ 22:37:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0